'Je mag oortjes in bij de cito, zodat je de teksten en vragen kunt beluisteren.'
Jasmine | 1thv | Woldendorp
Jasmine | 1thv | Woldendorp
Hoi! Ik ben Jasmine en ik
leg je graag wat meer uit over de ondersteuning bij ons op school.
Ik heb dyslexie, dus aan het begin van het jaar heb ik echt gemerkt dat we
eerst in het diepe werden gegooid. Om te kijken wat je wel kunt en wat niet.
Omdat ja, als je hulp krijgt waar je eigenlijk geen hulp bij nodig hebt, dan
zou dat wel heel suf zijn.
Op welke manier heb jij extra ondersteuning gekregen?
Nou wij hebben een speciale docent hiervoor bij ons op school. En die gaat dan
één keer in de twee weken met ons om de tafel om de toetsen te bespreken. Hoe
je er voor moet leren en dat soort dingen.
Is dat een vast iemand die dat doet?
Ja, mevrouw Damhuis.
Geeft mevrouw Damhuis ook handige tips?
Ja, hoe je het beste kan leren en ja ze helpt je wel heel erg.
Op wat voor manieren heb je al hulp gehad tot nu toe?
Nou ik mag bijvoorbeeld nu Aardrijkskunde en Geschiedenis voorgelezen krijgen
op de laptop. En de cito’s ook. Dus dan mag je gewoon oortjes in bij de cito en
kun je de teksten en vragen beluisteren.
Zijn er meer leerlingen die ondersteund worden?
Ja er zijn bij mij in de klas sowieso vijf andere leerlingen. Je kan elkaar
dan wel helpen. Bij elkaar even checken. Je moet ook boven elke toets een ‘d’
zetten van dyslexie. Zodat je schrijffouten niet mee worden geteld. Dan weten
de docenten dat bij het nakijken.
Werk je graag zelfstandig of in groepjes?
We doen allebei wel, maar het liefste werk ik in groepjes. Dan kun je de
taken gewoon verdelen, want door mijn dyslexie lees ik niet heel snel. Dan
leest degene die geen dyslexie heeft leest het dan voor.
'In de eerste week doe je allerlei leuke dingen om elkaar te leren kennen.'
Kristy | 1 basis | Pontis
‘Je gaat zelfstandig aan de slag, je werkt in je eigen tempo.’
Yvet | Klas 1a | PrO Winschoten
‘Soms heb je ook een wijziging in je rooster, dat kun je zelf zien op je telefoon via Zermelo.’
Mirthe | 1 basis | Pontis